Gefilterd op:

Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

Legen
  • 9-maart-2025

    Serie: Wie is God?

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Lukas, Markus

    Bent u weleens bang voor God? Maar je hoeft toch niet bang te zijn voor Hem, zeggen we dan. Ja, maar in de geschiedenis van de storm op het meer, en de wonderbare visvangst zien we dat de discipelen ontzet waren, bevreesd voor Jezus’ macht. Petrus riep uit: ga uit van mij, want ik ben een zondig mens! Maar Gods heiligheid wil ons niet verteren, maar bekeren. Vrees niet, zegt Jezus. Vlucht niet voor Hem, maar keer je tot Hem!

  • 2-maart-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Mattheüs

    De discipelen van Jezus vastten niet, omdat de Bruidegom bij hen was. Maar er kon een tijd van vasten komen, als Hij niet meer bij hen zou zijn. Vasten is bij ons in onbruik geraakt, maar (hoewel het geen gebod is) het kan goed zijn om in tijden van gebed rond zorg, ziekte en spanningen eens te vasten m.b.t. eten en drinken, het gebruik van sociale media, of sowieso ons telefoongebruik

  • Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Mattheüs

    Jezus zag niet de tollenaar, maar de mens Levi, en riep hem. Hij heeft er vreugde in, als mensen tot Hem komen. Of dat nu tollenaar, zondaars of Farizeeën zijn, hij nodigt een ieder uit om alle bezwaren en tegenwerpingen te laten varen. Hij schenkt vergeving aan wie tot Hem naderen. Zo gaat de nodiging uit, genadevol en onvoorwaardelijk

  • 23-februari-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Mattheüs

    Jezus geeft de vergeving van de zonden prioriteit boven genezing. Tegen de verlamde man zegt Híj, dat zijn zonden vergeven zijn. De Schriftgeleerden zijn hier ook inwendig verbijsterd over. Wie kan de zonden vergeven dan God alleen? Maar Jezus toont dat Hij die macht heeft door de man ook te genezen

  • 16-februari-2025

    Serie: Wie is God?

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: 1 Kronieken, Leviticus

    Ook in de kerk zijn we vaak het zicht op de heiligheid van God kwijtgeraakt. God is liefde, ja, maar Hij is nooit zomaar je ‘vriendje’. Dat zien we in de geschiedenis van Nadab en Abihu, de zonen van Aäron, en die van Uzza, die de ark probeerde tegen te houden. Zij werden gestraft, omdat ze niet deden, wat God bevolen had, maar dachten Hem op hun eigen wijze van dienst te zijn

  • 16-februari-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Mattheüs

    De demonen zijn sterker dan wij, maar Jezus is sterker dan de demonen. De bezetenen uit Gadara werden van hen verlost, nadat de duivelen Jezus gesmeekt hadden, of ze in de varkens mochten varen. Op Zijn machtwoord: ‘ga!’ gebeurde dat ook. Maar nadat de varkens zich van de steilte afwerpen, kwamen de mensen uit de streek Jezus smeken(!) of Hij wilde vertrekken

  • 9-februari-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Jakobus, Markus

    De ziekenzalving betreft mensen met een zwak geloof. Door vergelijking met woorden uit Jakobus 5 met dezelfde grondwoorden elders, kan dit vastgesteld worden. De ouderlingen met hun ziekenzalving, maar ook de gemeente in hun voorbede, zijn van groot belang voor mensen, die in geestelijke depressie geraakt zijn. De geschiedenis van de vrienden van de verlamde man laat dit ook zien. Jezus zag hún geloof

  • 19-januari-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Jesaja, Job

    Gods almacht is oneindig, Hij kan wat Hij wil doen. Jezus zegt: Ik heb alle macht in hemel en op aarde. Gods almacht is onweerstaanbaar, zelfs Gods vijanden moeten doen wat Hij wil. Zij voeren zelfs Zijn raadsbesluit uit. Gods almacht is overmoeibaar, als wij het niet meer volhouden. Maar ook onbegrijpelijk, Hij helpt ver boven ons bidden en denken uit

  • 19-januari-2025

    Voorganger: Ds. D.H.J. Folkers

    Bijbelboek: Mattheüs

    Jezus volgen is Hem vertrouwen op Zijn Woord. De discipelen kregen nu praktijkles, na alles wat ze gehoord en gezien hadden van Jezus. Ze geloofden Jezus’ woord niet dat ze naar de overkant zouden oversteken. Ze zouden niet verbaasd hoeven te zijn, toen Jezus de wind en de zee bestrafte. Daarom bestrafte Hij hun kleingeloof